Nedanstående listning av olika angelägna infrastrukturprojekt, är inte inbördes rangordnad.
- Bygg pendeltågstunneln så snart som möjligt (oavsett sträckning)
- På längre sikt – bygg ”Kungsholmenbanan”
- Skapa knutpunkter för olika trafikslag (t ex Älvsjö och Solna)
- Bygg ut t-banan till Täby, alternativt en ny bangren av pendeltågsnätet till Täby/Arninge
- Färjan mellan Ekerö och Slagsta skall vara gratis
- Ordna interregionala cykelstråk
- Norra länken bör byggas, men billigare lösningar än den nu föreslagna bör eftersträvas
- Båttrafiken bör koncentreras till Värtahamnen och Frihamnen. Bulk- och containertrafiken bör förflyttas till Nynäshamn. (Detta innebär dock inte att vi ställer oss bakom krav på någon utbyggnad av den s k E4-syd över Mörkö)
- Tvärbanan förlängs mellan Sickla udde och Slussen, så att en ihopkoppling kan göras med den i framtiden konverterade Saltsjöbanan
- En vägförbindelse väster om Essingeleden skall byggas. Om det sedan skall vara ”diagonal Ulvsunda” eller ”förbifart Stockholm” får framtiden utvisa
- Det skall i framtiden kunna gå att åka tåg mellan de båda flygplatserna Arlanda och Skavsta
- Saltsjöbanan skall konverteras till spårvagn
- Låggolvbussar skall snarast införas i hela länet
- Trafiken till Nacka bör på kort sikt lösas med tvärspårväg från Slussen. Denna kan gå till Orminge och i en förlängning kanske även till Gustavsberg. På lite längre sikt bör Nacka trafikeras med t-bana.
- Djurgårdslinjen, som idag trafikeras mellan Djurgården och Norrmalmstorg bör konverteras till modern spårväg och förlängas till Centralen, i enlighet med tidigare förslag.
- Idag finns ett flertal busslinjer – stomlinjer och andra – som istället bör trafikeras med spårvagn. Denna trafik kan även gå i tunnel.
- Saltsjöbanan bör konverteras till tvärspårväg.
- Arlanda bör byggas ut med en 4:e bana om miljökonsekvenserna klaras
- Bromma bör bevaras som flygplats
- Ingen flygplats skall byggas i den södra delen av Stockholms län, utan den närmsta flygplatsen blir Skavsta. Men därmed bör det också gå direkttåg till Skavsta.
- Det skall gå att ta med sig cykel på all kollektivtrafik (under vissa tider)
- T-banans gröna linje. Skip-stop bör införas, alternativt bör ett tredje spår läggas, som kan användas som ”snabbfil”.
- Allmänflyget (“småflyget”) bör stödjas. Kanske genom en flygplats på Skå eller på gamla F16 i Uppsala.
- Vi bör ha en positiv inställning till s k bussgator (t ex Lövstabanan ute i Hässelby)
- Dubbelspår mellan Södertälje Hamn och Södertälje Centrum
- Dubbelspår mellan Västerhaninge och Nynäshamn
- Dubbelspår till Kallhäll
- Bygg klart station Årstaberg så fort som möjligt
- Idén om Uppsalapendeln via Arlanda och Upplands Väsby bör bifallas. Inget särskilt pendeltåg från Märsta till Arlanda.
- Tvärspårväg Alvik – Solna – Universitetet
- Tvärspårväg Haninge – Flemingsberg – Kungens kurva – Skärholmen – Fruängen – Älvsjö – Årstaberg, bör kopplas till framtida exploateringar
- Duospårväg Rönninge – Älvsjö – Västberga – Liljeholmen – Alvik, bör prövas
- Lidingöbanan bör flyttas till den nya Lidingöbron, när den gamla bron tjänat ut.
- Om/när Loudden bebyggs med bostäder bör området få spårbunden kollektivtrafik, förslagsvis från Ropsten-Värtahamnen. I samband med denna utbyggnad bör en sträckning norrut till Universitetet prövas.
- Sjönära bostadsområden bör kunna få kollektiv båttrafik. Den kollektiva båttrafiken skall vara så bekväm att använda som möjligt, och gå mellan platser som innebär tidsvinster i resandet. Exempel på lämpliga båtförbindelser skulle kunna vara Minneberg – Västra Kungsholmen- Gamla stan. Det bör också inrättas bättre förbindelser mellan hamnen i Nacka strand och Nacka Forum
- Den offentliga sektorn behöver inte äga samtliga hamnanläggningar
- Bygg ut vägen till Kappelskär
- Utred järnväg till Kapellskär (reservera mark)
- – E18:s koppling till E4 (via Kymlingelänken)
- Huvudstaleden med Tritonbron
- Norrtäljevägen; motorväg Rosenkälla och Söderhall
- Nynäsvägen; upprustning Fors-Nynäshamn
- Upprustning till trefilig motorväg Hallunda-Södertälje
- Förlängning av Klaratunneln till Nybroplan
- Bygg en fil vid SEB-huset vid Rissne, norrgående Duvbovägen mot Rinkeby
- Pröva om vägen mellan Haga Norra och Haga södra kan sänkas
- Partiella dubbelspår för Svealandsbanan (bra för Nykvarn)
- Spårvagn till Karolinska. Ingen ny t-bana.
- Bygg fler bevakade infartsparkeringar
- SJ:s tåg behöver inte ha Stockholms central som sin slutstation
- Utbyggnaden av Norvik behöver samordnas med Oxelösund och Norrköping
- Spårväg Kista-Sollentuna centrum-Häggvik
- Dubbelspår mellan Västerhaninge och Nynäshamn