Mitt valmanifest inför Landstingsvalet 2002

Valet till Landstinget handlar om två frågor: vård och kollektivtrafik.

Att folkpartiets linje ger bra resultat i vården vet du troligen redan. Vårdgarantin fungerar, och den fungerar därför att vi inte har skygglappar utan låter alla med rätt kompetens bidra, oavsett om de är små eller stora, privata eller drivs i landstingets regi.

Kollektivtrafiken – en sista politikerbastion

Idag är det inte resenärernas behov som styr utbudet, utan det är politikernas välvilja. Dagens metod är att all kollektivtrafik ska centralupphandlas av SL. Om man sen köper den av det privata företaget Swebus eller SL:s eget bussbolag har – som du säkert märkt – inte gjort någon skillnad.

__________________________________________________________________

Utan skygglappar kan vi också få kollektivtrafiken att fungera bättre:

1) Släpp in fler aktörer – konkurrens behövs!
Låt de som vill bedriva kollektivtrafik få göra det. Det finns idag många som vill, men inte släpps in; båtlinjer i City, snabbussar från förorterna, nya tvärförbindelser. Det måste få vara tillåtet att också vara liten aktör.

2) Inför ”SL-peng”
Istället för att betala en årlig klumpsumma till bolagen så bör ersättningen baseras på hur många som verkligen åkte. När du som resenär kan ”rösta med fötterna”, kommer bolagen att skärpa sig.

3) Stimulera samåkning till och från arbetet
Samåkning grannar emellan bör också kunna få del av kollektivtrafikstödet. Det är ju lika rimligt att din granne får en 50-öring per kilometer för att skjutsa dig, som att te.x Connex får det, tekniken finns redan och är billig.

Det är ju redan i dag så att privatbilar med tre eller fler i bilen får åka i vissa kollektivkörfält. Mitt förslag är en utveckling på det temat. Jag tycker samtidigt att det är viktigt att erkänna att även privatbilar fyller ett transportbehov, det är inte försvarbart att dra räls eller busslinjer överallt.

…blir det inte dyrt?
Nej. Det är samma summa, bara ett modernt sätt att fördela ersättningen. Du ska bestämma vem som får dina SL-pengar.

Rent praktiskt så tror jag att det kan vara svårt att överkonsumera lokalresor. Så upphetsande är det inte att åka buss omkring i grannskapet, men om det nu skulle bli så att 100% av resorna till och från arbetet sker kollektivt, så vore det ju det fantastiskt bra för miljön, trafiksäkerheten och ekonomin.

Ett kryss för Leiph Berggren (fp) är ett kryss både för en fungerande vårdpolitik och en bättre kollektivtrafik.