Riksantikvarieämbetet kan kanske ge Västerortsborna eldunderstöd för att lösa Brommaplansfrågan.
Jag hamnade på ett samråd ute på Ekerö om Förbifart Stockholm. I första hand så skulle de olika av- och påfarterna diskuteras, men i sammanhanget var också trafiken på Ekerövägen förbi Drottningholm uppe till debatt, och naturligtvis också Brommaplan.
Först lite faktauppgifter.
Idag passerar ca 20.000 fordon per dag förbi Drottningholm. Med utbyggd Förbifart prognosticerar man att det blr ca 28.000 fordon. Utan Förbifarten cå tror man på 35.000 fordon. Det finns lite förbehåll i prognoserna, man antar att det inte sker några stora förändringar av framkomligheten tex.
En kommunchef (Leif ?) berättade att prognosen för trafikströmmar från Ekerö är att ca 30% av trafiken från Ekerö, när förbifarten är färdig, fortfarande kommer att gå via Brommaplan. (Motsvarande siffror är 40% norrut, och 30% söderut.) Totalt skulle det gå ca 35.000 fordon per dag från/till Ekerö, vilket ger ca 10.000 förbi Drottningholm.
Vägverkets prognoser ger dock ca 28.000 fordon på Ekerövägen, vilket tyder på att en stor andel av trafiken är “andra än Ekeröbor”.
Ekerö kommun vill bredda vägen förbi Drottningholm, man drömmer om en fyrfilig väg med god standard.
Riksantikvarieämbetet vill däremot att trafiken förbi Drottningholm begränsas. Man är orolig för att mer trafik kan äventyra Drottningholms status som världsarv.
Regeringen har i sin tillåtlighetsbehandling av Förbifarten sagt att Drottningholms status som världdsarv inte får äventyras.
Som jämförelse: Ekerö har idag ca 25.000 invånare, man räknar med ca 35.000 om 10 år, dvs när förbifarten är klar. Ekerö är alltså ungefär lika stort som Hässelby, eller Vällingby, var för sig.
Så långt fakta från mötet.
En idé från Riksantikvarieämbetet var att stänga av Ekerövägen förbi Drottningholm, utom för kollektivtrafik. I förstone kan det verka utopiskt och orealistiskt. Men om man fortsätter det tankespåret, så skulle en avstängning kräva att Ekeröborna kör via Vinsta för att nå Brommaplan. Det skulle i sin tur innebära att nästan all trafik från ekeröhållet i Brommaplansrondellen skulle försvinna, och det är ju den konflikten ekerötrafik-västerortstrafik som orsakar alla stopp i Brommaplansrondellen.
För att inte restiden Ekerö-Brommaplan ska bli orimligt förlängd, så måste också Bergslagsvägen förbättras, trafiken på huvudleden prioriteras och några rondeller kortslutas. Hässelby-folkpartisternas idé om en nergrävning ligger inte så långt borta från det scenariot.
Alltså: Jag vill ge lite eldunderstöd till Riksantikvarieämbetet, tex genom att kräva att regeringen ger Vägverket rätt att titta på kompletteringar av Förbifarten utanför dagens korridor med hänvisning till Drottningholmsproblemet.
____________________
Läs även andra bloggares åsikter om brommaplan, världsarv, drottningholm, förbifart stockholm
Intressant förslag!
En riktigt stor infartsparkering skulle nog behövas på Lovö, för jag kan tänka mig att det blir enklare för folk att ta steget och ställa bilen där och därefter ta sig kollektivt till stan. Trafiken in mot Essingeleden från Västerort kommer ju fortfarande att flyta trögt, så kollektivtrafiken vinner 🙂
Är medlem i yimby, som diskuterar Stockholms och stadens framtid.
hemsida: yimby.se
Hej Göran.
Precis! Riktiga och rejäla infartsparkeringar är överlag en bristvara. I det kollektivtrafifikförslag som vi tagit fram i FP-Hässelby så skriver vi “Förslag 4.3: Infartsparkeringar för bilar ska utformas så att de klarar att härbärgera ett mycket stort antal fordon.” Hela förslaget kan läsas på http://gronaliberaler.se/trimma_sl
/Leiph