Jag skrev nyss om det utredningsmandat vi i Fp:s landstingsgrupp givit våra SL-representanter.
Jag ska här utveckla mig lite mer om hur jag tycker att Värtabanan bör lyftas upp i debatten: Grunden är min uppfattning om att Stockholms norra innerstad saknar bra öst-västliga förbindelser.
Lidingöbanan kommer snart att vara nyrenoverad. Den bör då kopplas ihop med Värtabanan via ett nygammalt spår genom det snart bebyggda gamla gasverket och därefter gå vidare på järnvägsspåret och ansluta till Roslagsbanan vid Albano, tvärbanan i Sundbyberg, och till pendeltåg och t-bana vid Stockholm Central/Nya Odenplan.
Det skulle ge en modern kollektivtrafik till gasverket och Norra Station. Dessutom skulle norra Tekniska Högskolan få en ny kollektivförbindelse, vilket bör avlasta Mörbylinjen något. De två campus vid KTH och KI skulle kopplas ihop, vilket länge varit ett önskemål från rektorerna. Kopplingen till tvärbanan i Sundbyberg ger också Norrort en hyfsad tvärförbindelse till norra innerstaden, samt en möjlighet för Huvudsta att få snabb förbindelse till innerstaden.
Det bästa av allt: Nästan alla spår finns redan påplats, därför blir det nästan gratis. Dessutom behöver det inte ta några decennier innan allt är klart. Innan gasverksspåret är tillbaka så kan man ta svängen över Värtahamnen.
Inte bara nästan gratis, nästan klart också.
_______________________________________
Uppdatering 2/11: Tips-tack till Jeff från kommentarsfältet, som ledde mig till följande artikel i svenska Wikipedia:
En duospårvagn, även kallad tram-train, är en spårvagn som kan köra på både spårvägs- och järnvägsspår.
Även engleska Wikipedia skriver om detta, och har fler referenser.
_______________________________________
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om hjorthagen, lidingöbanan, spårvagn, spårväg, tvärbana city, kollektivtrafik, tunnelbana, SL, Värtabanan
En reaktion på ”Lidingöbanan + Värtabanan”
Kommentarer inaktiverade.