Vikingar som dåtidens ‘truckers’

Helt opolitiskt:

I en liten paus så undslapp jag mig en privat lite naivt beskriven teori om vikingar, Visby och lite sån’t.

När Muhammed et.co (mest Syrierna) började civilisera arabvärlden, så blev gibraltarsund ingen bra väg för handelsmän från Svarta Havet till nordeuropa. Så därför tog de flodvägen genom (det som sedan blev) Ryssland och vidare till (det som sedan blev) nordtyskland.

Vikingarna hjälpte dem med skjuts på sina båtar. Många duktiga vikingar bodde på Gotland.

Tyskarna – som just hade besegrat slaverna och fått en egen kuststräcka – blev snart avundsjuka och ville idka handel själva, men kunde inte segla så de lejde gotländska vikingar som speditörer, och passade på att bygga en stad på Gotland vid vikingarnas hamn. (När staden väl var byggd omkring 1100 var vikingatiden över, och skeppen hade vidareutvecklats något litet och kallas nu Byrding, en seglande kopia finns.)

Så smånngom lärde sig tyskarna att segla själva, och uppfann en ny sorts båt som de kallade Kogg, och bildade en kartell de kallade Hansan, och snart så behövdes inte Gotland och dess hamn längre.

Så staden blev allt fattigare, och till slut hade de inte ens råd att riva sina hus, vilket vi idag tycker är bra för då kan vi åka dit och titta på dem…

Är det någon bland den bildade läsekretsen som kan styrka eller dementera min bild av hur det gick till en gång?

_____________________________________

Andra bloggar om: , , , , ,

Intresant?

Och så lite Twinglylänkar, för uppmärksamhetens skull förstås:

DN, DN, SvD, SvD, Sydsvenskan, Trelleborgs Allehanda, Ystads allehanda