Konstiga turer kring Norra Stations spår

SL ska utreda hur man bäst förser det ny-gamla området kring Norra Station och Karolinska Sjukhuset med spårbunden kollektivtrafik.

Fram till nyss så var det ett axiom att tunnelbana skulle byggas, från Odenplan och sedan rakt norrut mot Solna Centrum. Men spårvagnsvännerna har nu fått till stånd en utredning som ska undersöka om inte spårvagn är ett väl så gott alternativ. Bussar finns alltid med som ett slags noll-alternativ.

Men något som förvånat mig i debatten är att man helt ignorerar det redan befintliga spåret som finns på plats. Det är ju inte utan anledning som området heter ”Norra Station”. Det ligger en järnvägsstation där, och det går järnvägsspår dit – Värtabanan.

Det finns flera fördelar med att använda de befintliga spåren. Först och främst så är det billigare, cirka tre tusen miljoner kronor billigare! Att bygga tunnelbana eller spårvagn kostar ungefär tre miljarder kronor. Att bygga nya plattformar längs Värtabanan kostar några tusenlappar. (Nåja, kanske några hundra stycken tusenlappar.) Dessutom så har det sedan länge funnits en dröm om att knyta ihop de två campus vid Karolinska Institutet respektive Tekniska högskolan. Värtabanan går rakt igenom dessa två områden. Det finns säkert fler fördelar.

Fördelarna med en spårvagn skulle vara att den kan skapa en innerstadsatmosfär även lite längre ut från City. Dessutom finns det många som vill bygga ett nytt spårvagnsnät i hela innerstaden, och denna gren skulle vara ett bra sätt att bygga fast ett sådant beslut.

Fördelarna med tunnelbanan skulle vara att det ger den kortaste restiden för störst antal resenärer. Dessutom ger det en signal att det är dags att satsa på kommunikationer till nord-östra hörnet av storstockholm. (En parentes i detta sammanhang: Det talas ibland om att för att kunna köra t-bana till Norra Station så måste vart tredje tåg mot Västerort bort, för att istället gå till Norra Station. Om det är så, så innebär det att de tåg som idag vänder vid Alvik, istället skulle gå till Norra Station. Det påverkar inte på något sätt oss som bor i Västerort, det är bara fulargumentation från spårvagnslobbyn. Möjligtvis så får Kungsholmen lite glesare trafik, men inte vi i Hässelby.)

Bussar slutligen har inga stora fördelar alls förutom att de är lätta att omplanera. Lagt spår ligger, men bussen kan byta väg.

Vi diskuterade dessa frågor på ett folkpartimöte i landstingsgruppen häromdagen. Vi landade i att våra FP-ledamöter i SL:s styrelse ska verka för att alla de fyra olika lösningsalternativen skulle få en god genomlysning i den kommande utredningen. Det skiljer sig från moderaternas kategoriska uttalanden mot alla andra lösningar än spårvagn.

_______________________________________

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

En reaktion på ”Konstiga turer kring Norra Stations spår

Kommentarer inaktiverade.